Få snygga datum på din blogg

Standardutseendet på datum och tid för varje inlägg är ganska trist och här kan du följa en guide för att piffa upp detta lite.
 
Vi kommer att använda oss av funktionen Strftime och koden för detta ser ut så här: entry.date_time.strftime()
Inom parentesen kan man sedan lägga in det man vill ha med, 
%Y = År; %m = Månad; %d = dag; %H = timme; %M = minut
 
Använder du detta kodstycke: {{ entry.date_time.strftime("%Y-%m-%d %H:%M") }} kommer resultatet bli så här:
 
Kodstycke: {{ entry.date_time.strftime("%d/%m %Y") }} ger detta resultat:
 
Kodstycke: {% set swedish_months = ["Januari", "Februari", "Mars", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "Augusti", "September", "Oktober", "November", "December"] %} {{ entry.date_time.strftime("%d ") ~ swedish_months[entry.date_time.month-1] ~ entry.date_time.strftime(", %Y - %H:%M") }} ger detta resultat:
 
Kodstycke: {{ entry.date_time.strftime("%d %b") }} ger detta resultat:
 
Men för att få dessa kodstycken att fungera så behöver man även ha med en så kallad loop i koden så det ser ut så här:

{% for entry in entries[0:14] %}
{{ entry.date_time.strftime("%Y") }} ← Denna rad ändrar du till önskad kod för utformningen av datum & tid
{% endfor %}


Postat av: Sandra

Hej!
Jag tänkte testa detta och det har funkat jätte bra ända tills nu. jag har gjort allt som står och så men nu syns datumet för alla inlägg på alla inlägg. alltså det står inte bara datumet för bara det inlägget utan för alla tidigare inlägg också. vet du hur jag ska ändra då?

In och kika vettja om du förstår hur jag menar bättre då! tack på för han :)

Svar: Hej,Jag kan inte komma in på din blogg och se hur det ser ut, den verkar vara lösenordsskyddad.
Mvh Camilla
Camilla

2014-12-27 @ 20:36:50 / URL: http://sandraaviola.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: